ABO:ER I FOKUS
© Getty Images

Det går bra att dela på sociala medier ....

Affärsliv

… men bara om du marknadsför och utvecklar din Amway-verksamhet på rätt sätt

Det finns massor av olika skäl till att det är en bra idé att dela innehåll på sociala medier. Det är till exempel ett perfekt sätt att engagera människor, berätta om din erfarenhet och framhäva ditt personliga varumärke, samtidigt som du kanske hittar potentiella kunder. Men innan du öppnar dörrarna till omvärlden finns det några allmänna regler som du måste förstå – och följa – för att bli framgångsrik. I Digitala kommunikationstandarder (DCS) tittar vi på vad du måste veta om delning av innehåll via video, audio, livestreaming, webbplatser, mobilappar, poddsändningar och bloggar.

Vad du kan och inte kan dela

Du kan – och bör – använda dina personliga konton på sociala medier för att dela video, audio och livestreaming. Du kan visa upp många produkter, bland annat kosmetika och köksredskap, i egna demonstrationsvideor utan skriftligt tillstånd från Amway. Du kan till exempel dela en video där du demonstrerar ARTRISTRY Studio för att inspirera, guida och uppmuntra dina följare.

Men det finns vissa tillfällen då du inte bör och inte får använda video, audio och livestreaming. Detta gäller innehåll som:

  1. har skapats av en utbildningsorganisation

  2. innehåller sponsringsinformation

  3. använder anspråk som inte har godkänts

  4. nämner tillgänglig BSM och priser

  5. innehåller konfidentiellt och företagskänsligt material om Amway

Du måste också ha skriftligt godkännande från Amway i förväg för video, audio eller livestreams som du avser att sälja, distribuera eller använda på ett offline-möte.

När du behöver godkännande från Amway

Olika typer av innehåll skapas på olika sätt. Visst innehåll kräver minimala åtgärder, medan annat innehåll kanske har delar som kräver närmare granskning, Om din video, audio eller livestreaming till exempel innehåller produktpåståenden eller information om potentiella ABO:er, rekrytering, sponsring eller utfästelser om inkomst måste den granskas av Amway innan du lägger upp den. Innehåll med immateriell egendom från tredje part – till exempel musik, symboler, logotyper, grafik och bilder – kräver skriftligt tillstånd från både Amway och tredje part. När du skapar innehåll för digital kommunikation – inte bara sociala medier – måste du också ha skriftligt tillstånd från Amway innan du tar med följande:

  1. immateriell egendom som tillhör Amway, Alticor eller tredje part

  2. före och efter-bilder och videor som du har skapat – detta gäller inte kosmetika

  3. bloggkoncept, mobilappar, poddsändningar och webbplatser

  4. digitala evenemang som använder immateriell egendom från tredje part ELLER egendom som inte ägs eller kontrolleras av ABO

  5. livestreaming som använder immateriell egendom från tredje part ELLER egendom som inte ägs eller kontrolleras av ABO

  6. användargenererade produktdemonstrationer. Detta gäller med undantag av kosmetika, matlagning, demonstrationer som använder Amways publicerade anvisningar där dessa följs noggrant och produktdemonstrationer som tillhandahålls av Amway.

Om du inte är säker på vad som gäller för visst innehåll online får du gärna fråga oss. Amway tittar gärna på din idé eller ditt innehåll för att undanröja alla tveksamheter innan du går vidare. Läs också alltid våra Digitala kommunikationsstandarder.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Cookies är filer som lagras i din webbläsare och används av de flesta webbplatser för att anpassa din webbupplevelse.

Genom att fortsätta att använda vår webbplats utan att ändra inställningarna, samtycker du till vår användning av cookies.

Jag förstår