Varukorg (0) 0 Varukorg

Din varukorg verkar tom!

Tack! Dina inköpslista har lagts till i varukorgen

Gå till varukorg
ABO:ER I FOKUS
© Shutterstock

Skärmfria sätt att koppla av hemma

Affärsliv

5 alternativ till Netflix för dina långa veckor hemma

Vi förstår att det är lätt att hamna framför skärmen nu när man måste tillbringa så mycket tid hemma, utan möjlighet att umgås med andra. Vi är alla medvetna om att det är bra att begränsa barns skärmtid. Men en del studier visar att vuxna i genomsnitt tillbringar 11 timmar med att stirra på skärmar. Farhågor om för mycket skärmtid gällde innan coronaviruset slog till. Nu är en stor del av vår koppling till omvärlden faktiskt via videochattar, sociala medier och gruppappar. För mycket tid vid skärmen kan dock leda till bland annat trötta ögon, huvudvärk och sömnproblem.

Tänk på att göra något annat i ett par timmar varje dag, kanske något kreativt eller praktiskt som kan pigga upp dig. Här är några förslag på vad du kan göra i stället för att streama film och se på TV.

  1. Läs en bok - Nu när vi alla ska hålla oss mer hemma är det ett perfekt tillfälle att ta fram de där böckerna som du länge tänkt läsa (eller lyssna på en ljudbok). Oavsett om du vill läsa om en favoritbok, ge dig i kast med några klassiker eller beta av en bestsellerlista – sjunk ned i en fåtölj med din bok, och njut. Vill du vara lite mer social? – varför inte starta en Zoom-bokklubb tillsammans med några vänner och familjen! Om utbudet i ditt bibliotek är begränsat kan du alltid se vad lokala och internationella försäljningsställen av kostnadsfria e-böcker och ljudböcker kan erbjuda. Tips: Du hittar kostnadsfria böcker i Google Play-butiken i avsnittet ”Bästa gratis” och i Apple Books.

  2. Lär dig något nytt – kanske något du kan göra med händerna som att måla, spela ett instrument, baka eller pyssla och komma in i ett flow. Psykologen Mihály Csíkszentmihályi inom positiv psykologi, myntade uttrycket “state of flow” för att beskriva känslan av att bli uppslukad av en aktivitet. I hans bok Flow: The Psychology of Optimal Experience säger han att flow är “ett tillstånd när en person är så upptagen av en aktivitet att inget annat har betydelse." Idealiskt för den situation vi befinner oss i nu!

    Barnen kan också vara med. Om du vill ha några enkla pysseltips kan du ladda ned de här PDF:erna för de allra minsta. Du kan hjälpa dina barn att klippa och klistra fjärilen Perfect Harmony.

  3. Plantera något – Även om du inte har någon trädgård kan du alltid piffa upp i fönstret med lite växter. Forskning visar att växter både rensar och fuktar luften, minskar stress och stimulerar oss att bli mer produktiva. Suckulenter är lättskötta växter – om du inte har gröna fingrar. Fredsliljor är också lätta att sköta. De kräver bara lite ljus, medelhög temperatur och fuktig jord.

  4. Avsluta de där ofärdiga gör det själv-projekten – Allt från att fixa dörrklockan till att sätta upp några bokhyllor. Du har kanske väntat på att få tid att avsluta dina projekt – nu har du chansen. Om du redan är en garvad gör-det-självare är det dags nu att bocka av de där ofärdiga projekten på listan! Känn hur det stärker dig och plocka samtidigt lite pluspoäng hos dem därhemma. Men om du inte är särskilt händig med hammare och spik kanske du gör bäst i att vänta tills självisoleringen är över, innan du påbörjar något alltför ambitiöst…

  5. Starta ett nytt projekt – Sätt in familjefoton i album eller testa några av Marie Kondos städtips på din garderob och skräplådor. Sätt ihop ett musikband med familjen. Lär dig ett nytt språk. Utmana dig själv att ägna dig på ditt nya projekt varje dag i 20 minuter. Du kanske blir förvånad över hur mycket du hinner med!

Om du vill ha fler tips kan du besöka innehållshubben Amway, tillsammans hemma .

Relaterat innehåll

Gör det själv - spadag

ARTISTRY

Mer

Det krävs inga gröna fingrar!

Vitaminer & kosttillskott

Mer

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Cookies är filer som lagras i din webbläsare och används av de flesta webbplatser för att anpassa din webbupplevelse.

Genom att fortsätta att använda vår webbplats utan att ändra inställningarna, samtycker du till vår användning av cookies.

Jag förstår