Favoriter (0) 0 Favoriter

Din lista med favoriter är tom!

Tack! Dina inköpslista har lagts till i varukorgen

ABO:ER I FOKUS
© Getty Images

Från boomers till zoomers – vi tar en titt på generationerna

Välbefinnande

Millennials, boomers, zoomers, generationerna X, Y, Z – du har säkert läst eller hört om de här termerna, men vad står de egentligen för? I denna artikel ger vi en allmän översikt över de fyra vanligaste generationerna i dag.

Generationen du föds in i definierar dig mer än bara med avseende på ålder. Den formar även oundvikligen delar av din identitet. Millennials-generationen växte till exempel upp på 1980- och -90-talen, under informationseran, vilket innebär att de är vana vid att skaffa sig information snabbt och enkelt. Generation X växte upp under 1960- och 70-talen. Både mamma och pappa förvärvsarbetade (något som tidigare generationer inte hade upplevt) och blev därför mycket påhittiga och självständiga eftersom de ofta var ensamma hemma.

Nedan tar vi en titt på de fyra vanligaste generationerna i dag, nämligen generation Z, millennials, generation X och boomers. Vi ger en översikt över deras karakteristiska egenskaper, deras behov i fråga om hälsan och vad de vill få ut av kosttillskott.

Boomers (1946–1964)


179 miljoner människor i Europa (22 % av den totala befolkningen över 25 år)* tillhör denna gruppen och mer än 70 % använde kosttillskott under de senaste 12 månaderna.**

Denna generation har fått sitt namn av att de föddes under babyboomen efter andra världskriget och närmar sig nu pensionsåldern. Men till skillnad från sina föräldrar väljer de flesta boomers att fortsätta arbeta i stället för att slå sig till ro med en arbetsbefriad pensionärstillvaro. Därför har boomers en aktiv livsstil där familjen, vännerna och arbetet är viktiga delar. De fokuserar mer på ett sunt åldrande och på att bevara sin energinivå än vad deras föräldrar gjorde när de var lika gamla.

Främsta hälsobekymmer: åldersrelaterade problem som högt blodtryck, ledhälsa samt ögonhälsa och att bevara ett vaket intellekt. Människor i denna generation föredrar produkter som Nutriway™ Double X , Nutriway Omega-3 Complex eller Nutriway Cal Mag D Plus .

© Getty Images

Generation X (1965–1980)


172 miljoner människor i Europa (21% av den totala befolkningen över 25 år)* tillhör denna gruppen och mer än 70 % använde kosttillskott under de senaste 12 månaderna.**

Generation X kallas ofta ”mellanbarnsgenerationen” eftersom den är inklämd mellan äldre boomers och yngre millennials. Denna generation var den första som fick uppleva en ökning av förvärvsarbetande mödrar, och som barn spenderade de därför mer tid där de fick ta ansvar för sig själva jämfört med tidigare generationer. Det har gjort dem till en extremt självständig och påhittig grupp människor som sannolikt föredrar att fixa saker själva än ringa någon och be om hjälp. Under generation X:s uppväxt blev det dessutom allt vanligare med kortlivade kost- och träningstrender. De vill åldras väl, fortsätta vara aktiva och äta ”ren” mat (färre kolhydrater, mindre fett och gluten).

Främsta hälsobekymmer: allmänna problem som ont i rygg och nacke, trötthet och energibrist. De föredrar kosttillskott som de förväntar sig håller dem sunda och fulla av energi, till exempel Nutriway Vitamin B Plus , Nutriway All Plant Protein och Nutriway Balance Within .

Millennials/generation Y (1981–1996)


172 miljoner människor i Europa (21 % av den totala befolkningen över 25 år)* tillhör denna gruppen och mer än 80 % använde kosttillskott under de senaste 12 månaderna.**

Millennials är den andra största generationen i dag. och de växte upp med internet. De är bra på teknik och en av de första generationerna som när de kom ut på arbetsmarknaden visste mer om en ny teknologi än många av deras äldre kolleger. Millennials har haft svårt att etablera sig på arbetsmarknaden främst av två orsaker: många boomers har inte har gått i pension och den globala ekonomiska krisen som drabbade oss 2008. Därför har många millennials både ett eller två jobb och dessutom extraknäck som att sälja hantverk, bedriva online-utbildningar, frilansa, etc. När det handlar om inköp fokuserar millennials mer på att det ska vara bekvämt samtidigt som de kan spara pengar. De föredrar varumärken som erbjuder maximal bekvämlighet till lägsta möjliga kostnad.

Främsta hälsobekymmer: det allmänna välbefinnandet och immunsystemet, t.ex. att få bukt med stress, trötthet och utmattning. De är mycket måna om att se sunda ut. I jämförelse med generation X och boomers letar de aktivt efter alternativa format som är effektiva, smakar gott och är praktiska, till exempel mjuka tuggtabletter, berikade drycker eller snabbsmältande pulver.

De föredrar produkter som stärker det allmänna välbefinnandet och immunsystemet. Kvinnliga millennials har dessutom uppnått en ålder då de funderar på att skaffa barn eller redan har blivit mammor, och specialprodukter kan vara gynnsamma för dem.

© Getty Images

Generation Z (1997–2012)


138 miljoner människor i Europa (16 % av den totala befolkningen över 25 år)* tillhör denna gruppen och mer än 78 % använde kosttillskott under de senaste 12 månaderna.**

Generation Z är den yngsta generation som vi tar upp i denna artikel. De kallas även zoomers, och de håller nu på att komma ut på arbetsmarknaden. De är mycket aktiva inom sociala frågor och miljöfrågor. Precis som millennials är generation Z extremt bra på att hantera ny teknik. De reparerar förmodligen sina bärbara datorer själva istället för att lämna in dem på lagning. Denna generation präglas mer av etnisk mångfald än tidigare generationer, och den håller dessutom på att bli den mest välutbildade generationen. Därför gillar generation Z inte att utsättas för alltför mycket information (så kallad "informationsdumpning"). De vill bara få reda på det allra viktigaste.

Främsta hälsobekymmer: mentala problem och sömnproblem ligger överst på listan. De oroar sig för hur deras fysiska hälsa och kost påverkar både den mentala hälsan och sömnen. De söker efter snabbverkande produkter i ett attraktivt format, t.ex. kosttillskott i form av mjuka tuggtabletter.


*Euromonitor International, 2020, bas = Europas totala befolkning över 20 års ålder
**Ipsos, 2020, 6 europeiska länder, Turkiet och Australien

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Cookies är filer som lagras i din webbläsare och används av de flesta webbplatser för att anpassa din webbupplevelse.

Genom att fortsätta att använda vår webbplats utan att ändra inställningarna, samtycker du till vår användning av cookies.

Jag förstår